onsdag 4 januari 2012

på väg mot Tristan da Cunha

Dagarna som följde ute till havs, svävade vi på rosa moln eller kanske vågor, i vår kollektiva förälskelse till St Helena. Solen sken, havet var ganska stilla, vi njöt av underbar mat som av färsk tonfisk och andra godingar, som våra kockar inhandlat från de lokala fiskarna på ön. Vad sägs om lunch bestående av sashimi och sushi som skars och rullades inför våra ögon uppe på däck, eller middag bestående av färsk hummer i alla möjliga tillrättningar?

Vi satt ute i solen och såg ut över havet och himlen, alltmedan tropikfåglar och fairy terns byttes ut mot stormfåglar och albatrosser.

En och annan delfin eller val simmade förbi och blåste ut sin luft i en stråle av vattenbubblor som gnistrade i solen. Underbara dagar men inte bara lata dagar.

Nu var nästa mål för resan Tristan da Cunha, den bebodda ö som är den mest avlägset belägen i hela världen och där man aldrig kan vara säker på att man kan komma i land. Nu började en ambitiös föreläsningsserie med våra kunniga experter. Det handlade om djurliv både över och under vattenytan, geologi och sociologi. Numera finns en liten hamn på ön men den kan bara angöras i bra väder, annars häver havet för mycket och det är omöjligt att ta sig iland ens med zodiaker. Hela ön är egentligen en vulkan som fortfarande är aktiv. Den höjer sig mer än 2000 meter över havet. Högst upp på toppen finns en krater med en liten sjö som är formad som ett hjärta. Orkar man ta sig dit upp, (man måste gå tillsammans med en öbo eller guide), så har man i klart väder en fantastisk vy ut över Atlanten och de närliggande öarna Nightingale och Inaccessible. Fyra dagar är inplanerade på Tristan, delvis för att vi ska ha en fair chans att komma iland.

Tidigt på morgonen den 23 december stod vi uppe på bryggan och spejade efter den bekanta silhuetten som Roland målat och som blev ett frimärke - den tårtformade ön med albatrossen i förgrund. På sjökortet såg vi hur nära vi var, men ingen ö i sikte. Så småningom en svagt tecknad landremsa i fjärran.

Det var disigt och ett moln låg tätt över ön och vi kunde bara urskilja bebyggelsen med det fantasieggande namnet, Edinborough of the seven seas. Vi ankrade så småningom utanför denna lilla by (får man nog kalla den så trots det pampiga namnet), och våra Tristanguider hämtades ut i zodiakerna.

Det blev en hastig rockad i schemat och vi lättade ankar igen för att gå vidare till en av grannöarna, Nightingale, 20 km söder om Tristan. På ön finns albatrosser som häckar, sälar och en stor population av pingviner som kallas rockhoppers. Med guidernas vetskap om att det här kanske skulle vara vår enda chans att ta oss iland på Nightingale, hade man beslutat lägga om programmet.
Runt omkring oss på ditresan, som tog några timmar, seglade stora vandringsalbatrosser tillsammans med mindre albatrosser och stormfåglar, som bara finns på de här breddgraderna. Vi hängde vid relingen och följde deras hisnande glidflygningar mellan vågorna, så nära vattnet att vingspetsen nästan tuschade havsytan.

Vi ankrade upp utanför ön och tog oss iland med zodiakerna. Ett kusligt, klagande brölande från sälarna hördes ut över vattnet och blandades med dånet från de tunga dyningarna som slog in mot den bergiga strandlinjen. Vi tog oss i land och möttes av hundratals rockhoppers som på pingviners vis vaggade runt på bergshällen bland sälar och kutar, albatrosser och andra fåglar.

Det stank av träck och hav men det gjorde ingenting när man mötte dessa små pingviner med sina punkfrisyrer som vaggade runt våra fötter. Det var svårt att hålla sig för skratt. Det kändes som om man mötte en liten minibefolkning av något slag, otroligt roande att titta på.

Här ute har Tristanborna sina bodar och här vistas de för fiske och jakt. Längre in på ön, efter en stadig vandring uppåt, och också i ett plötsligt regn, kom vi fram till den plats där albatrosserna häckade. Alldeles grå och duniga ungar satt tätt tryckta mot mammas bröst. Ibland klapprade de med näbben när åskådarna blev för närgångna.

Efter en intensiv och uppleveslerik dag på Nightingale, begav vi oss så åter mot Tristan, kastade ankar en bit utanför den lilla byn Edinborough of the seven seas, och begav oss in till land i zodiakerna.

Det är svårt att förstå hur man kan bo på en så isolerad och utsatt plats, men Tristanborna älskar sin ö. Det förstår man om man läser vad Roland Svensson har skrivit om ön och dess befolkning. 1961 fick vulkanen ett kraftigt utbrott och alla på ön tvingades lämna sina hem. Den nya kratern uppstod alldeles intill bosättningarna och lava strömmade ut och förstörde fiskfabriken och den strand som då användes för att landstiga på ön med hjälp av s.k. longboats. I all hast tvingades människorna att bara ta med sig det allra nödvändigaste och samlas på en annan strand för att därifrån ta sig till den närmaste grannön, Nightingale. Vi fick träffa tre av männen som var med när det hände och vi filmade deras berättelse.

Marken där fåren gick och betade hade plötsligt bara sjunkit undan. Ett får hade följt med ner i kratern och när landmassan reste sig igen fortsatte fåret att beta som om ingenting hade hänt, berättade de. Sen kom röken och lavan, och då var det bara att ge sig av. Ingen visste om de någonsin skulle kunna återvända och alla blev evakuerade till England där de stannade i två år fram till 1963 då nästan hela befolkningen återvände. Ombord på skeppet MS Bornholm, ett danskt fartyg som användes för återresan, fanns Roland Svensson som i sju spännande radiodokumentärer och i direktsända radioprogram berättade om öbornas återvändande och ankomst till ön efter två år. På den här ön skulle vi nu stanna i fyra dagar.

Alla Tristanborna runt en longboat inför återresan
                                          1963 till Tristan da Cunha från Southhampton.

Det finns inga hotell på Tristan da Cunha. Alldeles nytt är att man fr o m nu kan få bo hemma hos en familj i s.k. homestays eller på ett av de få gästhemmen. Det går att ta sig till Tristan ombord på någon av fiskebåtarna som regelbundet går dit ifrån Kapstaden. De flesta av oss ombord på Island Sky ville ta chansen att bo på ön och eftersom vädret tillät, blev båten ganska tom den första kvällen, dan före doppardan. Flera av passagerarna hade varit på ön tidigare och hade vänner där. Några hade med sig massor med julklappar. Susanne och jag bodde på ett av gästhemmen tillsammans med Thomas och Tobbe från Sverige, och Deborah och Peter från England, som skulle gifta sig i en av de två kyrkorna på ön en andra gång för att bekräfta sin kärlek till varandra.

Julaftonen firade vi ombord på Island Sky. Några svenskar hade smugglat med sig ett antal burkar sill som blev väldigt populära bland engelsmännen ombord. Nu satt vi där utan snaps men med ett stort antal snapsvisor nerladdade från nätet. Vodka! kom någon på, och så fylldes de små snapsglasen och hej tomtegubbar klingade ut i den subtropiska sommarnatten. Vodkan ersattes så småningom av Ålborgs Dillakvavit som den svenske kocken stoppat undan i kylskåpet. Julaftonen var räddad!

Morgonen därpå var det bara att pallra sig ur sängen i ottan för att ta sig i land och klockan 8 sitta bänkade i den lilla anglosaxiska kyrkan på Tristan där man höll morgonjulmässa. Kyrkan var smockfull. För första gången någonsin i historien besöktes ön inte bara av ett kryssningsfartyg, utan av två! På redden låg också ett tyskt fartyg som bara skulle stanna några timmar och alla passagerarna verkade vara sugna på julmässa den här tidiga morgonen. Tanken att filma en stämningsfull Tristanjuldagsmorgon som jag förutsatt mig, var om intet.

Juldagstradition; öborna smyckar sina gravar

Kolla valen uppe på kyrktornet!

Klockan fyra blev vi plötsligt avbrutna i vårt filmande och fick snabbt ta oss ner till hamnen för att ta oss ut med den sista zodiaken. Nu hade atlantvågorna börjat häva sig ordentligt.
När vi kom ut ur hamnbassängen hade vågorna växt sig meterhöga och zodiaken krängde betänkligt. När vi kom fram till Island Sky var vi ganska blöta men då återstod ändå det svåraste, att lägga till vid aktern som lyftes och sänktes i den hävande sjön. Slutligen lyckades vi och utrustningen ta oss ombord och vi var i säkerhet. Hur skulle det nu gå för de som fortfarande var kvar på ön för att sova där över natten?

En flygfisk som landat i Guy's zodiak.

Vi vaknade tidigt på annandagsmorgonen av att båten gungade betänkligt. Vågorna slog kraftigt mot skrovet på ett sätt som de inte gjort tidigare, och jag undrade i mitt stilla sinne om vi överhuvudtaget skulle kunna ta oss iland den här sista dagen. Just då ropade Hannah, expeditionsledaren, ut i högtalarna att inga zodiaker kommer att gå in till ön på morgonen. I stället gällde det att så fort som möjligt få ombord de övernattande passagerarna innan sjön blev alltför grov. Bengt var ganska besviken eftersom han hade gjort en deal med en av killarna på ön att bli skjutsad runt i en Land Rover för att kunna ta de bilder han behövde. Vi fick höra att man skulle avvakta något under dagen för att se om sjön skulle lägga sig och vi åter skulle kunna ta oss iland. I väntan på det beskedet stod vi lutandes över relingen för att se hur våra medpassagerare kämpade för att ta sig ombord.

Det var ganska läskigt att se hur svallvågorna hävde aktern upp och ner och i stort sett gjorde det omöjligt för zodiakerna att lägga till intill båten. Det gällde att inte zodiaken hamnade under akterskeppet när båten reste sig ur vattnet. Tack vare de skickliga zodiakförarna kom i alla fall alla ombord till slut, och en stund senare förkunnade Torbjörn att vi var tvungna att lämna Tristan en dag tidigare än beräknat p g a den tilltagande sjögången. Med sorg i hjärtat lämnade vi Tristan och de gulliga öborna bakom oss.

Vi visste att de hade planerat ännu en dag för oss med dans på kvällen, men havet vill något annat. Vi väntade spänt på att kanske ändå få se Tristan resa sig med hela sin silhuett ut ur molnen på väg söderut mot Sydgeorgien, och slutligen när vi passerat öarna Nightingale och Inaccessible, kunde vi vagt skönja Tristan med hela sin ståtliga höjd resa sig ur havet. Var det här den enda och sista gången vi såg henne?

Framför oss låg nu de ”roaring fourties”, de ökända vattnen söder om den 40:e breddgraden, och vi skulle minsann få känna på att de gjorde skäl för namnet…